Kansallinen Mediatutkimus: vuoden nollauutinen

Eilen julkistettu Kansallinen Mediatutkimus uutisoitiin tämän päivän lehdissä edellisvuosien tapaan otsikolla ”Suomalaiset lukevat edelleen paljon lehtiä”. Leikkiäkseni paholaisen asianajajaa: jos KMT:n lukijaestimaatit jonakin vuonna osoittaisivat katastrofaalista romahdusta, miten se otsikoitaisiin? Vastaus: samalla tavalla, sillä ”paljon” on suhteellinen käsite. En voi kuin ihmetellä, miten media sortuu puppu-uutisointiin joka kerran, kun on kysymys sen omista asioista.

(Ehdotus: Entä jos KMT:stä olisikin etsitty laajempia trendejä? Olisiko uutisen saanut esimerkiksi siitä, miten eräiden lehtien ja liitteiden lukijamäärät ovat viidessä vuodessa laskeneet yli 100 000 kpl? Tai siitä, mihin Apu vs. Seura- ja Anna vs. Mimmit -kamppailussa on päädytty? Tai sanomalehtien liitteiden räjähdysmäisestä lisääntymisestä ja sen vaikutuksesta aikakauslehtien lukijamääriin? Tai siitä, miten kokonaislukijamäärä ei kasva, vaan lukijat vain sijoittuvat uudella tavalla? Tai siitä, onko juorulehtien kasvu taittunut, kun Seiska tippui kolmannen kerran peräkkäin?)

Kommentointi on suljettu.