Kaupallinen radio: kaikki kelpaa, moraalista viis

Kollega vinkkasi Katri Saarelan rohkeaan ja muutenkin ansiokkaaseen opinnäytetyöhön, joka käsittelee kaupallisten radioiden kaupallisuutta. Tutkimus on puistattavaa luettavaa. Sen mukaan lähes kaikki Suomen kaupalliset radiot käyttävät ohjelmissaan TiedoteDeski Finland -nimisen firman tekemiä advertoriaaleja eli firmojen ja julkishallinnon maksamia valmiita radiojuttuja tekemättä kuuntelijalle selväksi, mistä on kysymys — vaikka toimiluvissa määrätään, että mainokset on sellaisiksi markkeerattava. Eikä tässä kaikki:

”Tutkittavista radiokanavista viidessä seitsemästä käytetään ainakin joskus mainostajia haastateltavina, jos vain jutun aihe sopii kuvaan.”

Eli kuten yksi haastatelluista toimittajista tunnustaa:

”Neljä vuotta sitten, kun valuutta vaihtui markasta euroksi, niin myönnän kyllä, että myös meillä noudatettiin melko lailla tarkkaa harkintaa markkinavoimien ehdoilla sen suhteen, ketä kauppiasta tämän asian tiimoilta haastattelemme. Sinällään siinä ei tehty kuuntelijan kannalta mitään väärää, mutta niinko tän kyseisen kauppiaan valitseminen ei välttämättä tapahtunut journalistisin perustein, vaan sillä perusteella, et päästetään ääneen meidän tällainen pitkäaikainen asiakas.”

Kaikki sanovat suhtautuvansa TietoDeskin maksettuihin juttuihin ”kriittisesti” — mutta käyttävät niitä silti.

”Me kuitenkin niinko pienil resursseil ku tääl toimitaan, ni ni yks semmonen meidän jokapäiväinen pulmatilanne on se, et mist me saatais sisältöö. Ja tämmönen on määrätynlainen vastaus tähän kysymykseen.”

Eli kun raha ei riitä, lakataan olemasta journalisteja ja muututaan näppärästi ”sisällöntuottajiksi”, joita eivät eettiset säännöt koske, ja syötetään kuulijoille mitä toimituksen ulkopuoliset kaupalliset intressit sattuvat haluamaan???

Eiväthän nämä seitsemän toimittajaa ole edustava otos, EIVÄTHÄN???

[Update 15.3.: TietoDeskiltä tuli meilitse pari täsmennystä, ne ohessa.] 

One response to “Kaupallinen radio: kaikki kelpaa, moraalista viis

  1. Päivitysilmoitus: Mediablogi » Blog Archive » Raportti uutismedian tilasta kysyy löytyykö media-alalta visiota